Pari- ja perhepsykoterapeutti, KKT- psykoterapeuttikoulutettava Elena Hering
Sydämellä Oy:n psykoterapeutti on erityistason perhe- ja paripsykoterapeutti, luovan terapian asiantuntija ja sosiaalikasvattaja. Perhetyön menetelmäkoulutuksia mm. Videoavusteinen perhe- ja vuorovaikutuksen ohjauskoulutus, Ammattikorkeakoulun perhetyön koulutus, Gas (Goal Attainment Scaling) menetelmäkoulutus, ratkaisukeskeisyys perhetyössä ja verkostotyön koulutus. On ollut kehittämässä vanhemmuuden roolikartta-menetelmää sekä itsenäistyvän nuoren ja erityisperhetyöntekijän roolikarttaa. Paripsykoterapian koulutukseen hän pätevöityi vuonna 2020 Turun kesäyliopistosta. Terapeutti opiskelee työn ohella Tampereen yliopistossa kognitiivista käyttäytymispsykoterapiaa vuosina 2020-2023. Tämän koulutuksen myötä hän voi toimia myös KKT-yksilöpsykoterapeuttina täydentäen kelan psykoterapian pätevyyttään pari- ja perheterapeuttina myös yksilöterapeuttina.
Työkokemusta perheterapeuttisesta perhekuntoutuksesta ja vanhemmuuden arvioinnista toistakymmentä vuotta laitos- ja avohuollon eri konteksteissa. On toiminut lastensuojelulaitoksissa viisitoista vuotta yksikön vastaavana, ohjaajana tai erityisperhetyöntekijänä. On toiminut vuosia varhaiskasvatuksessa monikulttuurisen perhetyön asiantuntijana, erityisopettajana, opettajana ja johtajana. Viimeiset vuodet toiminut pääsääntöisesti ja vastuullisena psykoterapeuttina perustamassaan yrityksessä. Suhtautuu ihmisten erilaisuuteen tasa-arvoisesti, luottamusta ja ymmärrystä herättäen. Kokee yhdessä oppimisen, haasteiden ja tavoitteiden ylittämisen yhteisenä mahdollisuutena.
Perheterapeuttisen ja kognitiivisen käyttäytymispsykoterapian viitekehysten myötä osaa kohdata ihmisen monimuotoisuuden arvostaen, ja oman persoonan ja perhe-elämän asiantuntijuuteen tai vastuullisuutteen tukien. Työote on psykoterapeuttinen, systeeminen, voimavarakeskeinen sekä ratkaisukeskeinen. Nauttii yhdessä asioiden ja valintojen pohtimisesta, uusien merkitysten löytymistä sekä arjessa yhdessä tekemällä oppimisesta. Luovan terapian koulutuksen myötä hyödyntää taiteen ja nonverbaalin viestinnän menetelmiä oppimisen väylänä tavoitteiden saavuttamisessa. Terapeutti kykenee toimimaan yksilö-, pari- ja perheterapeuttisten viitekehysten ja menetelmien mukaisesti arvioiden niiden tarvetta ja vaikuttavuutta yhteistyössä asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa tieteelliseen näyttöön ja pitkään kokemukseen liittyen.